Wykonywane ćwiczenia są masażami wewnętrznymi i zewnętrznymi buzi niemowlęcia z wykorzystaniem elementów metody stworzonej przez Castillo Moralesa. Polegają na stymulacji punktów neuromotorycznych twarzy; czyli obszarów reakcji, na którym za pomocą stymulacji dotykowej, wyzwalane są określone ruchowe reakcje mięśniowe.
Korzyści ze stymulacji punktów neuromotorycznych twarzy:
- Właściwe wykształcenie się odruchu ssania – co stanowi motoryczną podstawę do prawidłowego rozwoju mowy. Jeśli technika ssania jest niepoprawna dziecko stanowi grupę zagrożoną wadami wymowy lub opóźnionego rozwoju mowy. Prawidłowe ssanie jest również znakomitym treningiem dla mięśni zamykających usta i mięśni oddechowych – intensywne oddychanie przez nos.
- Umiejętność połykania – prawidłowa technika stanowi podłoże prawidłowego rozwoju mowy, głównie artykulacji. Nieprawidłowa funkcja połykania czyli tzw. przetrwały niemowlęcy typ połykania z językiem leżącym płasko powoduje przemieszczenie miejsc artykulacji czyli wsuwanie języka między zęby tzw. seplenienie międzyzębowe- to natomiast powoduje wady zgryzu – zaburzenie równowagi i siły mięsni zewnętrznych i wewnętrznych
- Wspomaganie odruchu domykania ust – przekłada się to na zapobieganie łapania infekcji, zapobiega wiotczeniu mięśni przywodzących żuchwę – zapobiega wadom zgryzu
- Usprawnianie funkcji gryzienia i żucia – dziecko, które dobrze je , będzie dobrze mówiło
- Poprawia mięśnie mimiczne twarzy
- Zapobiega „gapowatemu” wyrazowi twarzy ( otwarta buzia z językiem na zewnątrz)
- Dotyk matki wpływa na pozytywne nawiązanie kontaktu z dzieckiem
Jeżeli rodzic ma wątpliwości co do prawidłowego funkcjonowania swojego dziecka powinien niezwłocznie skierować się do neurologopedy. Interwencja w wieku niemowlęcym pozwala na uniknięcie wytwarzania i utrwalania patologii. Należy pamiętać, że nie diagnoza biernego i czynnego opanowania języka lecz ogólny stan funkcjonowania dziecka jest czynnikiem decydującym o czasie i sposobie podejmowania czynności funkcjonalnych. Wczesna diagnoza zapobiega rozwojowi wielu wadom wymowy, co za tym idzie problemom w funkcjonowaniu dziecka w szkole.